tirsdag 20. juli 2010

Besøk av familen Botten

Det var en gang ett lite land som het for Norge og i dette lille landet langt opp i nord lå det en liten plass som het Valsøyfjorden og i denne lille idyliske fjorden lå det ett hus langs sjøkanten. Her bodde det 5 mennesker kalt Grasnessinger, det var Bestemor Else, Pappa Kåre, Mamma Gurå, Sønn Espen og Datter Lena, og så klart Pusekatten Pissi!
En dag bestemte Datter Lena seg for å utforske verden og det fikk hun muligheten til gjennom sine studier, så hun pakket sekken.. ( eller 1 koffert, en sekk, og ett par esker) og dro sammen med venninne sine heeele veien til andre siden av verden, nemlig Australia!
Der bosatte hun seg sammen med de andre norske venninne og begynte på skolen og alle var flittige studenter og trivdes veldig godt i det nye landet.

Men når det hadde gått ett halvt år begynte hun å savne de hjemme, og de hjemme ville så gjerne besøke datra si, så de bestilte billetter og forberedte seg på en laaang flytur til Down Under!

Sånn startet eventyret for Mamma Gurå, Pappa Kåre og Sønn Espen, Bestemor Else ble igjen hjemme for å passe på pusen!:)

Flyturen nedover var veeldig lang, det ble lite søvn.. Men de kom endelig frem til Brisbane Airport, der sto ikke Datter Lena og ventet, for hun hadde kommet forsent til toget!
Men hun kom etterthvert og det ble ett gledelig gjennsyn for Grasnessingenen!

Her er ett bilde fra flyplassen i Abu Dabi- Egypt, vedlig fancy!
Etter å ha tatt i mot dem på flyplassen tok vi veien inn til byen og til Awesomehouse!
Der ble det litt avslapping på noen.. Mens Pappa Kåre demonterte vaskemaskina! Og vi jentene måtte sette i gang å vaske, er ikke noe tull når man får foreldre på besøk!;)

Vasking og demontering av vaskemaskin, den var superskitten!! Australienerne har ikke helt skjønt dette med vaskemaskin, vi ringte huseieren for å høre hva som kunne være feil med den for den vil ikke tømme ut vannet så fikk vi beskjed om at vi ikke skal vaske på varmt, men på kaldt, da skal den fungere:P åååjaaa, og helst ikke bruke tøymykner.. Men vi kan uansett ikke vaske klær eller bruke tørketrommelen på vinterstid (som det er her nå) for da blir det ikke noe varmvann igjen.. så vi gleder oss til sommeren, og varmen som forhåpentlivis kommer nå på August!:D Grasnessingene besøkte oss dessverre i den kaldeste måneden, som er nesten som en norsk sommer, minus alt regnet!

Grasnessingene ble imponert over byen "vår" ;) Og det ble en noen shoppingturer i sentrum, spesielt på Pappa Kåre;)

Så skulle Mamma og Pappa late som de var rike sheiker fra Egypt og tok med hele gjengen ut på tapas og nåkå attått!
Tapas var veeeldig spesielt, og litt godt ;)

Så måtte vi ta oss en tur i ZOO! Steve Irwin sin ZOO! Den er best!:D
Dette var på søndagen, Pappa Kåre hadde fridag;)

Så Mamma Gurå, Sønn Espen, Datter Lena og Awesome Eirin dro til dyreparken tiiiidlig på søndagen, første som møtte oss var denne store krabaten, er ikke sikker på hva de kalles, kanskje iguana..? Den var svææær i hvertfall!

Og dette hadde vi ventet lenge på! å se KOALABJØRN!
De var kjempesøte, og veldig trøtte.. Koalaen er forresten ingen bjørn men ett pungdyr, de bor i Eucalyptustrær og spiser Eucalyptusblader, det var dagens lille faktaopplysing!

Og så klart så vi masse krokodiller! Det er jo det Steve Irwin først og fremst er kjent for!
Kona og det to barna til Steve hadde krokodilleshow, men det kuleste var alle fuglene som bodde i dyreparken hadde blitt trent opp til å fly til showplassen og fly i rundt, kjempefine papegøyer og andre fine fugler!

Og kenguru var jo også stas å få se! Type levende, siden vi har sett 50 døde på roadtrip:P Eirin giftet seg med den ene kengururen og hun kunne ha tatt den med seg hjem, de var kjempesøte, men overraskende trege til å bevege seg når de ikke hoppet! Og så var de stappafull av mat siden vi kunne kjøpe kenguru for, jeg har fortsatt for igjen i skuffa mi hvis noen vil ha..

Søtingen!

Pretty Birdie! Husket ikke hvilken fugl det var men den het Djangarna

AsiaLand!
Store fine elefanter og nyyydelige tigere!

Se på søte pusen, mjaauu!
Dyrepasserene lekte med de tre tigrene, og det sprang og hoppet etter lekene som en vanlig huskatt ( ikke som den på Grasnesset da, den er lat!)
Pusene strøk seg mot dyrepasserne og koste seg så det ut til, Steve Irwin Zoo er en av de beste zoo i verden.

Bløtpus!
De ville helst ikke hoppe ut i vannet men når det var en artig leke uti der bare kastet den seg etter!

Ett av mammas favoritdyr;) eller ikke.. Dette er en av de giftigste slangene i Australia, Eastern Brown snake!
Har heldigvis ikke møtt på en sånnen!

Så kom mandagen etter vårt lille besøk i dyreparken, og da hadde vi allerede bestilt campingbil, noe som ikke var bare, bare, siden det nå er vinterferie i Australia, men vi fikk huket tak i en, og turen startet bra for oss foran i bilen, men de som satt bak har hatt noen humpette timer! Lite med demping og høy fart kan bli litt slitsomt! Men de holdt ut.
Det var Pappa Kåre som kjørte, og Datter Lena som satt foran siden Lena måtte fungere som GPS.

Vi kjørte nordover fra Brisbane opp til Agness Waters, en liten by ca 10 timer fra Brisbane..
Vi ankom ganske sent og fant ikke campingplassen vi skulle ligge på og kjørte litt rundt, var faktisk en liten tur uti skogen også før jeg måtte ringe 1881 (Også kjent som Eirin Elgenes med PC)
Hun guidet oss til en campingplass, og vi var ovelykkelige for å endelig komme frem.. Men dette er jo Australia, så de har litt rare skikker her, så når vi kom frem var klokken 10 på kvelden, og resepsjonen var stengt men vi ringte på å da kom det to sure fjes i døra å var lite glad for at vi hadde "vekket" dem og lurte på hvem som er så tullette at de er ute å kjører nå, og det var ingen sjangs for å få kjøre inn på campingplassen for da kom vi til å vekke alle! For i Australia når du e på ferie og ligger på en campingplass legger du deg ikke senere enn 10 og står gjerne opp klokken 6.
Så etter litt overtaling fikk vi stå parkert utenfor på parkeringsplassen.. Vi dro ganske raskt derifra neste dag for å si det sånn!

Da kjørte vi fra den lille byen Agnes Waters opp til en enda mindre by, som tok ca 15 min. Den het 1770, og er oppkalt etter årstallet da Captain Cook oppdaget plassen, (må tilføye at den var jo allerede "oppdaget" av Aborginerne som bodde der, men det var bare å utrydde de så var det hans plass!)
Bildet over solnedgangen er av Town of 1770.
Vi fant oss en ny campingplass, her var det veldig fint å lå helt nede ved stranden, men siden det er så langgrunt og det er gifitge jellyfish her så ble det lite bading, I denne "byen" hadde de 1 marina, der dro vi å bestile oss tur ut til en øy som heter Lady Musgrave, det var en dagstur som inkluderte snorkling, undervannsbåt, en tur ut på øya og en fin båttur.
Pappa Kåre dro til byen for å finne stoler for det hadde de ikke sendt med i bilen..
Så gikk vi ut og den ene restauranten de hadde her, som var åpen helt til 9!

I town of 1770 har de bare gravd ut en kanal til båtene, det er langgrunt og det ligger store sandbanker helt ved strandkanten, så når det er fjøre ligger båtene litt på skeiva:P

Campingkos, helt til klokken 10 for da hadde alle lagt seg så da turte vi ikke å lage mer lyd..

Så enda en tiiidlig morgen for å dra ut med båten til Lady Musgrave..
Nydelig vær med blå himmel, perfekt for en dag ut på havet!

Lady Musgrave (Dro opp i privatjetflyet mitt og tok ett bilde av øya..)

YES! Vi kom frem, etter ca 2 timersbåtur med sola på himmelen og ikke noe utsikt annet enn hav så langt øyet kan se, noe jeg skulle ønske jeg kunne gjøre hver dag.. å nei det er ikke det samme som en ferjetur:P

Første på timeplanen var snorkling i ett nydelig område der vannet var utrolig klart, og masse fine fisker og fargerike revtyper
Mamma Gurå hoppet uti hun også! Mens Pappa Kåre var kameramann på land

Snorlkingen var gøy, men det ble litt fort kaldt siden det er vinter.. ( men det var forstatt 20 grader i vannet men vi Grasnessinger er litt frossne..)

Dette bildet er tatt når vi skulle hjem med båten igjen, noe som ble litt vanskelig siden det var fjære og istedet for vann var alt nå blitt sand.. Men vi kom oss jo på land:D

Vi dro også ut med en undervannsbåt så vi kunne cruise rundt revet uten å bli kald!
Denne lille krabaten var med oss hele turen!

Litt dårlig kvalitet, men uansett nydelig!

En helt annen verden!

Så dro vi en tur på øya og fikk en guidet tur rundt i jungelen, her bodde det masse fugler!
Øya Lady Musgrave er oppkalt etter en Frue av en kaptein som holdt masse teselskap som kunne vare så lenge som en uke og var en vedlig inkluderende og trivelig dame, men hun hadde aldri vært på øya:P

Grasnessingene på tur!

Nydelig strand, med koraller og pene skjell

Nedenfor kan dere se ett tre som det fantes mange av på øya, det som er spesielt med disse trærne er at når de døde, kunne en av grenene som faller av treet begynne å gro av seg selv og bli ett nytt tre i jorda, sånn som dette treet hadde falt over ov tatt med seg alle røttene, men det hadde bare slått røtter på andre siden så det levde fortsatt.. veldig fascinerende hvordan naturen orden opp selv!

Etter en lang men vakker dag på sjøen dro ferden tilbake til campingplassen og de forbanna fuglene! Det har seg nemlig sånn at disse fine papegøyefuglene er vedlig glad akkurat i denne perioden og de vil gjerne si fra om det til hele verden , så fra klokken 5 på morgenen til 11 på kvelden skriker og skråler de, de samler sammen alle vennene sine så de er sikkert 100 til sammen og setter i gang!
Men de er fine å se på da..

Veltebåt

Strandtrær som klatrer opp fra sanden for å beskytte seg mot vannet

Etter noen fine dager der var det på tide å dra litt sørover igjen, turoperatør og guiden Lena hadde nemlig lagt opp ett strengt program for de besøkende! Turbo-opplevelsesferie!
Så her får mamma og pappa stå i ro i to sekunder i den lille byen Gin Gin før vi fyker videre til Hervey Bay!
For rett utenfor Hervey Bay ligger Fraser Island som er neste opplevelsessted!

Campingbilen parkert i Hervey Bay!

Nydelig solnedgang, igjen så hadde vi funnet en fin campingplass nede ved stranden..

Måse i solendgang

Etter en natt i Hervey var vi klar for å crusie rundt på verdens største sandøy!
Fraser Island!
Vi hadde leid 4wd fo andledningen ( eller du MÅ ha 4wd for å kjøre på øya) som sagt er det en sandøy og veiene er sand!
En kjempefin måte å oppleve øya på!

Dette var også en gryyytidlig morgen!
Her ser dere den kule bilen våres!

Vi kjørte innover veiene, og vi skulle komme oss på andre siden til stranden men på grunn av tidevannet måtte vi vente litt med strandkjøringen..

Her er ett bilde fra stranden alikvell siden bildene ikke ligger i rett rekkefølge, Espen vasser i Eli Creek, en elv som renner ut fra en av de mange innsjøene på øya og ned til stranden.
Rallykjøring i skogen! Arti t onganj!;D

Første stopp; Lake Wabby! ( Lake Mackenzie er den mest kjente insjøen men vi fikk ikke sett den siden de driver med veiarbeid opp mot den innsjøen) Men Lake Wabby er like så fin! Og det er den dypeste innsjøen på øya! Men all sanden som ligger over den bli blåst ned til innsjøen og fyller den med sand så det kan nok forsvinne etterhvert..

Turistanj!

Milevis med sand, skulle tro man var i ørkenen.

Ekte turgåere!

Da vi endelig fikk kjørt ned til stranden dro vi til Maheno Shipwreck som er ett gammelt skip som dro mellom New Zealand og Australia, men gikk på grunn i 1935 etter at de hadde havnet midt i en syklon.

Etter at vi hadde vært på Fraser en dag var det på tide å dra tilbake til Hervey Bay og spise ett siste måltid før hjemreisen startet igjen tiiidlig på Lørdagsmorgenen.

Vi dro på en Kinesisk restaurant å der hadde de ikke alkoholservering, men bare BYO, som betyr Bring Your Own, altså at man må ta med seg egen alkohol, dette syntes Mamma og Pappa Grasnesset var veeldig spesielt, men Pappa gikk på Bottleshop og kjøpte ett par vinflasker i en brun pose og tok med inn på restauranten, super oppfinnelse mener nå jeg da!

Dagen etterpå dro vi fra Hervey Bay i 9 tiden, og vi måtte levere bilen FØR 1!! Vi hadde egentlig bilen til søndag men det passet bedre å levere den på lørdag.. jeg hadde lite tro på att vi skulle vinne det, og når klokka ble ett og vi hadde rotet oss bort ett sted i Brisbane, ble datter Lena veeldig frustert! Men da ringte vi 1881 igjen ( Fortsatt Eirin) så vi kom oss på rett vei og parkerte bilen ti på halv to.. uten å ha vasket den eller fylt diesel.. Den stakkars stressa dama hadde nok å gjøre men hun sa vi kunne skyndte oss på bensinstasjonen og fylle på å komme tilbake! Det gikk heldigvis bra! Men for ett stress du!:D

Etter en slik turboferie dro jeg og mamma hjem til Awesomehouse og tok ett par øl, mens gutta dro på shopping! Ja sånn er det noen ganger!:D
Vi hadde egentlig også planlagt å dra på spa på søndag men istedet ble det FALLSKJERMHOPPING!!

Men i awesomehouse var det planlagt Coctailparty så jeg og Espen måtte være med på det først før søndagen kom, ooog igjen såååå tidlig!!

Jeg, Mamma Gurå, og Bror Espen dro til Ipswich i en liten buss sammen med en annen familie som snakket fransk, men veldig liiite engelsk.. Men de var nok like nervøse som oss om ikke mer..

Det ble en del venting siden de bare tok med 1 og 1 opp i flyet, med til slutt ble det vår tur og Espen dro først! And he LOVED it! Man blir hekta på sånne ting skjønner du.. Adrenalinsjokket du får er ulikt noe annet!

Så var det min tur, og ja jeg var spent men ikke så veldig redd, det viktigste er at man har på seg rosa sko mener nå jeg!,;)
Turen oppover som tok ca 20 minutter var veldig fin og du kunne se laaangt avsted, helt inn til byen som ligger 1 time unna der vi hoppet fra..
Så spente han meg fast til seg, duden som kalte seg Fully Sik ( som betyr spenna gæærn på norsk) og hoppa ut av flyet!! Det var crazy, veldig vanskelig å puste men da skulle man bare hyle, og vanskelig å fokusere på jorda under og hvor du var, men når han slo opp fallskjermen var det bare helt herlig å cruise rundt over landskapet! Så nå har jeg startet ett eget fond som heter Lena-vil-hoppe-igjen-fondet så hvis noen har lyst til å støtte et godt formål er det bare å sende penger til Australia!;)

Og til slutt hoppet MAMMA!! Hun visste ikke helt hva hun gjorde og jeg tror ikke hun skjønner det enda, men hun hoppa ut av flyet hun også vettu!

Pappa var glad for at vi alle hadde landet og så avsluttet 3 av Grasnessingene Australia- eventyret med deilig mat inne i byen!
Mens Datra blir i dette vakre landet en stund til!:D

Takk for en kjempefintur og ferie!:) Så ser jeg alle Grasnessingene til jul:)