onsdag 3. mars 2010

Turen fra Siem Reap til Brisbane - Via Thailand og Malaysia

Turen fra Siem Reap til Pattaya

Vi reiste fra Siem Reap rundt 8 på morgenen. Det var en ganske så liten og mildt sagt stappet full buss vi reiste med. Vi kjørte rundt om i byen i nærmere en time før vi hadde plukket opp alle som skulle være med. Det som var litt morsomt (eller ikke..) var at vi ikke hadde fått noen billett, og ingen kunne fortelle oss at denne bussen gikk til Pattaya, for de fleste andre på bussen skulle til Bangkok. Men etterhvert fikk vi rede på at denne bussen skulle bare ta alle som skulle til Thailand, bort til grensen, så sto det en annen buss å ventet på oss på andre siden.

Minibuss er fint! Heldigvis hadde vi airconditon, i hvertfall halve turen siden det brøt sammen når klokka nærmet seg tolv og sola stekte skikkelig:P
Krysset også fingrene for at bussen ikke skulle bråbremse, siden all bagasjen var lempet bakerst i bussen med ingen sikring what so ever :p Men sånn er det nå bare i disse landene.

Etter en stund (5 timer) kom vi frem til grensen hvor vi skulle lasse ut bagasjen å gå over grensen, det som var litt morsomt var at bussen stoppet midt i rundkjøringen, den kunne ikke kjøre lengre, så måtte vi stille oss i kø, for at de skulle sjekke passet vårt, køen var lang og det var varmt og det var bittelitt skummelt ;)

Her flytter de sikkert 500 kg med sand over grensen på verdens minste trillebåre, man må jo bare bli imponert!:D

Bra sikring av last her i Kambodsja..

Turen over grensen var ganske lang og slitsom, etter at vi hadde stått i den første køen, hvor vi var sist, så vi ingen av de andre vi reiste med så vi gikk litt bortover på måfå å lurt på hvor vi var og hvor vi skulle, det var sikkert 40 grader og vi følte oss ganske lost.. se filmen for nærmere beskrivelse:

Til slutt gjenkjente vi noen fra den første køen og fulgte etter dem inn til ett annet kontor, der måtte vi også stå i kø i minst 40 minutter, der også for å vise frem passet.
Etter at vi kom oss igjennom den andre kontrollen følte vi oss fortsatt ganske lost og lurte på hvordan vi skulle komme oss videre nå.
Men det skulle vise seg å ikke være noe problem, på andre siden sto det nemlig en mann å ventet på oss, han fulgte oss til maxitaxin og turen til Pattaya kunne fortsette!:D

I taxin på vei til Pattaya fikk vi endelig dokumentert alle stikkene vi hadde fått etter en uke på ei øde strand i Kambodsja, helt sykt! Alle stikkene klødde samtidig og vi hadde tilsammen over 300 hundre stikk på kroppen, mestparten på føttene, og det eneste som hjalp var tigerbalsam! De som ikke liker tær og føtter frarådes å se denne filmen :D

Nice ;)

Det tok ca 3 timer fra grensen til Pattaya.
Der kom venninnen til Eirin, Kristine, å møtte oss, og hun hadde egen sjåfør noe som er meget forståelig for de som har sett trafikken i Thailand.

Vi hadde levd på suppe og nudler i 3 uker så vi hadde begynt å fått litt cravings for ordentlig mat, og taco sto øverst på listen! No problem sa Kristine og tok oss med på matbutikken, vi var overlykkelig over å se en ordentlig matbutikk, med masse utvalg,  vi tenkte vi skulle kose oss skikkelig denne kvelden og ta oss et par glass vin, og i Thailand får du kjøpt STOORE flasker med vin, passet oss bra ;)
Etter at vina var drukket opp og magen full av taco! var det nattatid for tre slitne jenter, etter ukesvis med stenharde madrasser, bedbugs og sand i lakenet var Kristine sine senger himmelske! Lenge siden vi har sovet så godt, så vi sov til klokken 2 neste morgen og var friske og uthvilte;)

Dagen etter tok Kristine oss med ned inn i sentrum, der fikk vi svidd av noen kroner :P Lena kjøpte seg tullehår, ja man må jo ha det ;) Og alle hadde ubrukbare mobiltelefoner som var fulle av sand, så her måtte det invisteres når man først er i ett så billig land som Thailand, alle endte da opp med hver sin rooosa telefon!:D
Dagen etter fikk Eirin endelig kjøpt det etterlengtede kameraet sitt! med super zoom og knall bildekvalitet!

Posering utenfor kjøpesenteret, blid og fornøyd!

Det ble ikke så mye sightseeing i  Thailand siden vi kun var der to netter og det var godt å bare slappe av og forberede oss på turen ned til Australia, men her er hvertfall et bildebevis på at vi har vært her!:D

Den andre kvelden dro vi ut for å se på nattelivet i Pattaya, vi dro til walking street som er en kjent gate i Pattaya med masse barer og masse morsomme mennesker!

Vi gikk under ett stort tak der det var samlet masse barer under og valgte oss en random en, der ble det så klart spilling av djenga som er det ultimate partyspillet!
To sekunder etter dette bildet ble tatt river Marianne ned alle brikken og taper dermed spillet :P

Eirin balanserer brikkene med stø hånd!

Rundt baren satt det visst flere nordmenn, og alle nordmenn er jo venner når de møtes i utlandet så da ble disse guttene med oss å spilte både djenga og 4 på rad.

Her er de snille vertene vår, Kristine og mannen hennes :)

Vi måtte jo se mer av Pattaya enn bare den ene baren
så  her har vi forflyttet oss til en annen :D

Trivelig bar med trivelig vertskap :D

Utelivet i Pattaya er herved godkjent, masse mennesker og masse liv!

Etter et par dager med avslapping og moro hos Kristine i Thailand var det på tide å fortsette reisen ned til vårt nye hjemland, igjen var vi tilbake på flyplassen i Bangkok, denne gangen uten så mye stress :P
Flyet dro fra Bangkok, fredag den 5. feb. vi mellomlandet i Kuala Lumpur etter 3 timers flytur, der skulle vi tilbringe natten før vi skulle reise videre neste morgen.
Det ble ikke akkurat noe søvn den natte, vi plasserte oss i en sofa på en kafeteria på flyplassen, og der opholdt vi oss i 8 timer, ble en del jobbing med bloggen mens Lena lå å duppet ved siden av.
Vi spiste både kveldsmat og frokost der og hadde en trivelig natt, men etterhvert begynte vi å bli rastløse og det var snart på tide å boarde flyet, så da gikk vi litt rundt på denne vakre flyplassen og kikket og tullet litt for å få tiden til  å gå :)

Hvor er Eirin ? :D  Testing av Eirins flunkende nye kamera!:D

Vakkert interiør på denne flyplassen, er ikke noe Heatthrow for å si det sånn :P

Eirins kamerea er så awesome og hun fanger dette nydelige perspektivet med linsen, kjempekult valg at gulv! Og resten er bare nydelig!

Lena er også nydelig og speiler seg om kapp med gulvet!

Mens Marianne er en nydelig stolpe, kult ja?

3 veldig slitne og trøtte jenter. Nå har vi endelig kommet oss til Australia, flyturen fra Kuala Lumpur gikk fint, men uheldigvis måtte vi ha en teknisk stopp i Sydney, det betød at vi måtte ta med oss alle tingene våre, gå av flyet og sjekke inn på nytt, jippi! :P

Men MarianneGladlaks er fortsatt fornøyd med at vi nå kun er en liten flytur unna Brisbane! :D

Lena og Eirin er også spent!